عقد اريايي

۱ بازديد

اصل موضوع اين است كه تزويج براي خانواده‌هاي ما يك فرمان دوچندان كليدي و خاطره‌انگيز است و خانواده‌هاي اهل ايران رغبت دارا هستند مناسك تزويج را روزبه‌روز فربه‌تر نمايند . درواقع , جامعه ما به عارضه ها تاريخي و فرهنگي رغبت دارااست مناسك تزويج را مفصل‌تر برگزار نمايد . چه بسا خانواده‌ها بين مناسك تزويج با مناسكي مثل شب چله و اعياد مذهبي هم لينك برقرار كرده‌اند ; به‌طوري‌كه خانواده‌ عروس انتظار دارد داماد براي اعياد مذهبي نيز براي عروس , هديه و عيدي پيروز شود .


يك‌سري سالي است كه آييني با تيتر «عقد آريايي» يا اين كه «گواه‌گيري» به ليست آيين‌هاي جانور در عروسي بعضي از ايرانيان كه مسلمان نيز مي‌باشند , بيشتر شده‌است . بعضا معتقدند اين جور از عقد در كشور‌ايران باستان براي برقراري لينك و پيوند زناشويي استفاده ميشد اما‌ بعضا منكر اين جور عقد در كشور ايران باستان مي گردند و آن را جعلي مي دانند . به هر صورت , حدود 4 , 5 سالي ميگردد كه‌اين دسته عقد در مملكت ما باب شده و بعضا از عروس و دامادها عشق و علاقه دارا هستند اين دين را كه بيشتر جنبه تشريفاتي دارااست , در كنار عقد فقاهتي و رسمي خويش اجرا نمايند . درين گزارش به بررسي علل جامعه‌شناختي آن ميپردازيم .

به نقل از مهرخانه , اتاق عقد مملو‌از زنان و مردان شيك‌پوشي است كه روز جاري آمده‌اند شاهد لينك و پيوند دو زوج برنا باشند . بابا و مادرهاي عروس و داماد را مي‌توان از سن و سال آنان و جايگاهي كه نشسته‌اند تشخيص اعطا كرد . مردان برنا و ميان‌سالي كه خويشاوندان عروس و داماد مي باشند سرپا ايستاده‌ و با شوق و اشتياق به آن ها ديده دوخته‌اند . عده‌اي از زنان و دختران برنا نيز در كنار عروس و داماد و عده‌اي ديگر بالاي رمز آن ها ايستاده‌اند و منتظرند تا دين قند ساييدن را استارت نمايند .

قصه اوليه از مراسم عقد آريايي
عاقد يا اين كه به عبارتي پيمان‌بان , كتاب قطوري در دست گرفته و رو به جمعيت حاضر در مراسم عقد مي گويد : ( در ميمون دين لينك و پيوند زناشويي كه به روش نياكانمان برپاست به اسم وي و به كمك ايزدان آگاهي , هوشمندي و خرد و به مدرك نيكان باشنده درين جشن و پايكوبي باشكوه , اين‌جانب افتخار دارم مراسم گواه‌گيري را آغاز كنم ( . بعد رو مي نمايد به عروس و داماد كه در آينه سفره عقد به نيز لبخند مي‌زنند و منتظرند مراسم زودتر اجرا شود و ميگويد : ( دوشيزه شبنم , دخت امير و مهين آيا حاضريد آقاي پويان , پور سعيد و اعظم را به همسري خويش برگزينيد و در كليه فرايند معاش در غم‌ها و شادي‌ها , در كاستي‌ها و ناكامي‌ها و در تندرستي و بيماري يار و ياور وي باشيد , به وي عشق و علاقه بورزيد و اورا احترام بگذاريد؟ (

صداي زني كه درگير قند ساييدن است بلند ميشود كه : ( عروس رفته گل بچينه ( . عروس لبخند شيطنت‌آميزي به داماد مي زند و عاقد ميگويد : ( خوش‌يمن باشيد ( . آنگاه ادامه ميدهد : ( دوشيزه شبنم براي توشه دوم مي پرسم در بين انجمن , حاضريد بر لب آريد اين صحبت را كه به وي داراي مسئوليت باشيد و اورا به هم‌زباني , هم‌تني و همسري خويش برگزينيد؟ (

بعداز اين كه يك كدام از زنان برنا از رفتن عروس براي آوردن گلاب خبر مي دهد , عاقد مجدد مي گويد : ( دوشيزه شبنم , آيا حاضريد در بين اين گواهان , مهر آقاي پويان را پذيرا باشيد.

خدمات عروسي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.