نگاهي به آداب و رسوم مراسم تزويج مردم شهرهاي متفاوت جمهوري اسلامي ايران

۱ بازديد

ستان خراسان جنوبي هم ترسيم ديدني اعتنا اي دارااست , به گزارش نهبندان خبر , يكم ذي الحجه سالروز وصلت حضرت اميرالمين علي ( ع ) و حضرت زهرا ( س ) است ; اين روز خوش‌يمن عذر ي فراوان قابل قبولي است كه بخش اعظمي از زوج هاي برنا مراسم وصلت خويش را در‌اين روز برگزار نمايند .

البته احتمال دارد نكته قابل توجه خيس آداب و رسوم طريق ي برگزاري مراسم ازداوج باشد مراسمي كه شيوه ي برگزاري آن در سراسر مرزو بوم گوناگون است و در حين سال هاي پيشين آئين هاي آن عوض شده نموده است .

در شهرستان نهبندان نيز از قديم براي برگزاري مراسم وصلت زوج ها دين ها و برنامه هاي مختلفي برگزار مي شده‌است كه متاسفانه طي يك سري سال قبل اين مراسمات فراموش شده‌است ; در‌اين گزارش به كناره هايي از دين هاي مراسم وصلت در شهرستان نهبندان اشاره ميشود .

خواستگاري
در قبل ي نهبندان در صورتيكه در يك طايف دختر و پسري در يك مورخ به جهان بيايند در صورت عشق خانوادهايشان از به عبارتي لحظه به دنيا آمدن دختر ناف بريده پسر مي‌شود و زماني كه بزرگ شدند با نيز وصلت مي نمايند البته امروزه ديگر از اين مسئله خبري نيست .

در موقع خواستگاري رفتن اين زمينه بر عهده يك يا اين كه يك سري ريش سپيد و بزرگتر است كه به طور خصوصي به منزل عروس ميروند و از رضايت خانواده عروس باخبر مي گردند و زماني كه اطمينان پيدا كردند مراسم خواستگاري به طور قانوني اجرا مي شود .

نامزدي
مراسم خواستگاري و نامزدي معمولا شب ها اجرا مي شود , در شب نامزدي از سوي خانواده پسر كمي شيريني , يكدست جامه و يك جفت كفش و پاره اي اثاثيه خوراكي براي عروس مي‌برند .

روي جامه عروس يك‌سري شاخه نبات ميگذارند به آرزو اين‌كه معاش شيريني را آغاز نمايند ; خانواده پسر رينگ نامزدي ميگيرند و در شب نامزدي آن را به دست عروس مي نمايند . بعداز برگزاري مراسم نامزدي پسر حق دارااست بعضي وقت ها به منزل ي دختر برود و در بعضا امورات به خانواده ي دختر ياري دهد

مراسم عقد
تعدادي روز باقي‌مانده به عقد , زنان جايگاه يك از سمت خانواده داماد و عروس براي خريد راهي بازار ميشوند , از سمت خانواده داماد پارچه و جامه براي عروس خريده مي گردد و از سمت خانواده عروس هم براي داماد تي شرت و شلوار و كفش خريداري مي گردد افزون بر آن براي اعضاي خانواده عروس و داماد هم هدايايي خريداري مي گردد .

معمولا ميزان مهريه به عبارتي وقتي كه شخص براي كدخدايي ميرود انتخاب مي گردد و براي شب برگزاري مراسم عقد ميزان مهريه معين شده‌است .

براي مراسم عقد بزرگان خاندان دعوت مي گردد و مراسم باشكوهي در اين راستا اجرا مي شود و ميزان مهريه كه از پيشين رقم خورده بود به ثبت ميرسد .

سفره عقد پهن مي‌شود كه در آن قرآن , شمعدان , دو كله قند , ظرف عسل , شيريني , اسپند و كندر چيده ميشود .

خدمات عروسي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.