مزون خرقه عروس و عقد

۱ بازديد

مزون در آينه مفهوم :

اين لغت در لهجه فرانسوي ريشه دارااست و در لغت طومار ها در معناي منزل آمده است . در اصطلاح پارسي , تداعي كننده ي خياط منزل ميباشد . امروزه مزون اكثر اوقات به مكاني اتلاق مي گردد كه در آنجا خرقه هاي مجلسي , جامه شب , جامه نامزدي و جامه عروس را براي فروش وارد ميكنند .



مزون - جامه - عروس - ۱


تاريخچه مزون ها

در ده سال هاي قبلي اكثر زمان ها بانوان براي براي تهيه و تنظيم ي جامه هاي مجلسي , يا اين كه به اصطلاح عاميانه پلوخوري , به خياط هاي شناخت مراجعه مي كردند كه اكثر اوقات در محله ي خودشان معاش مي كردند و در به عبارتي محل معاش شان به عمل دوزندگي نيز , اشتغال داشتند .



مزون - خرقه - عروس - ۳



چنين خياط هايي براي هر مشتري خويش يك گونه خرقه خاص را توصيه مي دادند , اكثر اوقات مشتري ها وسواسي نبودند ; براين اساس جنس و طرح و رنگ پارچه خيلي بي آلايش گزينش مي‌شد و با يك جور بي آلايش و با يكسري تغيير تحول جزئي ميشد چند دست جامه تهيه و تنظيم كرد . در بيشتر مواقع نيز مشتري از گونه فعاليت خياط هاي كهن رضايت داشتند . زيرا با دقت به مشغله هاي زنان آن زمان , زمان و صرفه جويي در وقت عنصر داراي اهميت و ارزشمندي بوده و قربت خياط منزل به محل معاش حق تقدم در آغاز هر كه محسوب مي شده‌است . خلاف جامعه ي شبه امروزي مدرن كه اكثر وقت ها زنان برنا براي تهيه و تنظيم ي خرقه از زير تا بالاي شهر را در‌پي مزون مورد مناسب خويش طي مي نمايند و بعد از آن فاصله كمترين اهميت را در‌اين تعيين ندارد .



مزون - خرقه - عروس - ۴



در ساليان اخير با بسط مركز ها ساخت و عرضه ي پوشاك , تنوع گسترده اي در جنس و رنگ و طرح ساخته شده است و همين فرمان مشتري ها را طالب پيروي از تازه ترين مد جامه نموده است .



مزون - جامه - عروس - ۵



در چنين قوانيني بود كه ديگر خياط هاي كهن و سنتي قوي نبودند احتياجات نسل تازه را برآورده سازند . مدلهاي عرضه شده در كانال هاي تلويزيوني , ژورنال ها و دكان هاي تراز شهر , نيازهاي جديدي را براي مردمان تعريف ميكرد . و همين نيازهاي نو شيوه را بر آغاز فعاليت مزون ها هموار كرد .



مزون - جامه - عروس - ۶


كاركردهاي مزون

اكثر زمان ها مزون ها براي تهيه و تنظيم ي خرقه تنوع گسترده اي دارا هستند . جامه ها بر پايه ي آخري متد هاي روز دنيا ساخت ميشوند و ذوق ي فراگير مشتريان مشقت بار پسند را هم به نيكي پوشش مي دهند . امروزه در كنار وظيفه ي سنتي دوخت خرقه , مزون ها به شغل هاي جانبي ديگري هم روي آورده اند . كرايه دادن خرقه هاي ويژه ي عروسي و نامزدي از شغل هاي جديدي است كه در يك سري سال اخير مشاهده خواهيم كرد .



مزون - خرقه - عروس - ۷



براي آن نوع از مشترياني كه خلل پسند مي‌باشند و جور هاي جانور در مزون ها را نمي پسندند , اكثر وقت ها سفارش مي شود كه دست به فعاليت شوند و با يك پباده سازي معمولي , لباسي را كه مد نظرشان است پيشنهاد دهند , تا جامه بر پايه ي لحاظ و خواست خودشان مهيا و تحويل داده شود . اما بايستي اين نكته را هم مورد علاقه قرار اعطا كرد كه , براي توصيه دوخت يك خرقه , بايستي در يك مسافت ي هنگامي مطلوب مبادرت كرد . لذا در صورتي براي يك ضيافت خاص و يا اين كه عروسي در حين معلوم نياز به توصيه جامه داريد , دست‌كم يك ماه زودتر از مورخ مراسم , خرقه مناسب تان را پيشنهاد دهيد ; تا استرس و فشار عصبي , بازدارنده از سرسري دريافت كردن فعاليت نشود و فيض ي آخرين باب ميل خودتان از عمل در بيايد .



مزون - جامه - عروس - ۸



به دليل اين‌كه جامه هاي حاضري و از پيش دوخته شده بر طبق سايز هاي استاندارد و نرمال تهيه و تنظيم ميگردند ; آن مدل از بانوان كه اندام نرمال و استانداردي ندارند , به‌اين مضمون‌ كه بالاتنه و ذيل تنه شان با نيز تناسب ندارند ; نمي توانند از يك سايز واحد براي يك جامه بدون نقص استفاده نمايند . لذا بدون چاره مي‌باشند سايز بالاتنه را متعدد و در اكثر اوقات وقت ها كوچكتر از سايز جامه براي نصفه پاييني تن تهيه و تنظيم نمايند . براي چنين كساني توصيه دوخت جامه منطقي خيس به حيث مي‌رسد .

خدمات عروسي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.